torsdag 20 februari 2020

Bloggen har nära på dött

Det är egentligen inte planerat men jag har liksom inte haft varken tid eller lust. Nu när jag fick lite tid ska jag dra en sammanfattning om vad som hänt på farmen på sistone. Jag fick lite tid eftersom jag är sjuk, hur det nu gick till? Jag har inte varit riktigt sjuk sen skithösten -17. Det har gått mycket skit på jobbet, först magsjuka och sedan influensa på det. Men jag har klarat mig till nu. Jag hade lite ont i halsen i måndags redan. Vi var till Gävle med 4-6 på tisdagen, var på konserthuset och länsmuseet. Jag var dålig redan då och inte blev det bättre precis. Tråkigt! Så nu ligger jag i soffan och tittar på serier och dokumentärer jag inte hunnit sett. Jag orkar just inte mer än det just nu. 
Kvigorna åkte enligt planen i början på januari så gården står numera utan nötkreatur på första gången på över 30 år. Det är både konstigt och skönt.
Vi fick också ta bort ett av de gamla fåren häromdagen, nu är det bara helsingefåren kvar. Vilket gör att jag kunde valla häromdagen utan krånglet med att dela bort några. Det är riktigt skönt då hon (den gamla) varit lite skruttig att gå. Därför har det nästan bara blivit valla av när Kiwi varit hit och vi varit två. 
Instruktörsutbildningen rullar på men just nu har jag faktiskt fått lagt det lite åt sidan för att jag behövde köra lite agilitykurser. Det är det i särklass mest önskade kurserna på klubbens intresseformulär. Det verkar också vara det enda som inga privataktörer kör. De flesta klubbarna runt omkring har heller inte möjligheten att ha kurs vintertid. På en del klubbar (som Edsbyn) verkar det inte vara någon agilityverksamhet alls. Inte ens agilityklubben verkar ha kurser i agility. Det blev fullt fort så vi har nu gjort tre grupper som går parallellt. Sara hjälper mig så det känns väldigt bra med fem i varje kurs och två instruktörer. Det känns lyxigt! 
Salsa har fått tränat en del agility på sistone, vi har haft träningar på måndagar Helen och jag. Jag älskar våra träffar då vi totalt kan nörda ner oss. Vi har anmält oss till tävling också, två hopptvåor i början av mars. 
Uno har fått gått kurs för Emelie igen och äntligen fixat sitt uppflytt. Vi var till Gävle och startade dubbla startklasser, han var fantastiskt duktig och jag med. Jag vågade till och med busa med honom mellan momenten. Han var sååå koncentrerad på mig, det var bara vi liksom. Sån skön känsla, jag tabbade mig i apporteringen och på hoppet i den första men var noggrannare i den andra. Då fick vi 9:or och 10:or på allt utom apporteringen som jag fick skicka honom på igen. Jag kom i alla fall ihåg att stå stilla så vi fick en 6:a på den. Så himla glad att vi kommit så långt nu och känner mig sugen på att träna in klass 1 nu. Det var jätteroligt för det gick bra för Sara och Kira också.
Vie har i stort sett varit med till skogen varje dag sedan i januari nu. Hon har en oregelbunden gång och det ser ut som det inte riktigt kopplar som det ska i steget. Men hon känns stark och ganska stadig, tidigare kunde hon ramla i typ svängar men nu har hon bra balans. Jag  gick en rallykurs på Norrborn för Matilda och vi har också tränat lite rally själva i Hallen. 
På jobbet rullar det mesta på som vanligt. Hade en dag med codescills4robotics folket i slutet av januari. Det är dock lite oklart vad exakt vi ska göra med våra elever fortfarande. 
Det mest spektakulära med detta år hittills måste ju ändå vara vädret, det är barmark överallt. Inte ens is på vägarna och fåren går ute på åkern. Vi har kunnat vallat och spårat. Inte ens kallt har det varit och när det kommer nederbörd så har det hittills kommit i form av regn.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar