tisdag 11 oktober 2011

Hösten är här!

Denna veckan har vi ställt in en del kvigor samt att kossorna har börjat vara inne på nätterna. Vi har kört hem 6 av flodhästarna (alltså ganska dräktiga) som gått hemma hos Gittan i sommar. Kunde även stänga en liten åkerbit med riktigt bra bete kvar till fåren, då kvigorna kom in. De är lite roliga fåren. Jag plockade alltså bort hela staketet ca 40 meter men eftersom stolparna står kvar så kan de inte gå ut.... Har lockat ut dem på nybetet med havre fyra dagar innan de vågade passera själva. Man behöver nog inte överarbeta innan man släpper dem på storhagen nästa sommar, de verkar ha programmerat in var staketet går. Själv har jag ägnat mig åt höga höjder, min ena strålkastare på agilityplanen gick sönder och då passade jag på att byta hela lampan då jag ju hade en som var färdig. Det visade sig att det var sladden som brunnit på den gamla så det var tur att jag plockade ner den. Dessutom fick jag ännu bättre lyse på planen nu. En bättre starkare lampa och jag fick upp den lite högre också. I hallen har vi också gjort en del höghöjds jobb då vi gått igenom lysrör och putsat fönster. Dagarna går snabbt framåt och de första frostdagarna har kommit. Nu är det älgjakt och älgarna verkar lysa med sin frånvaro i varje fall där jägarna är. Här nere hos oss jagar Kovo älg varje dag. Och på åkern bredvid kossorna går det en ko med två kalvar nästan varje dag. I går hade jakt-laget sett fler björnar än älgar. Sara och jag har även tränat några gånger (riktigt duktiga har vi varit) Det blev även ett kvällspass denna helg då vi var ute och tränade på lördagskvällen till 22. Lite nördigt är det! men så är det att bo på landet.... Många härliga promenader blir det!
Flodhäst?


Bild tagen från trädet där jag monterat "ny" strålkastare

Sara på ställningen i hallen.

Promenadvy framför...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar