söndag 12 maj 2013

Ville


Fia-Friends Kille-Vippen "Ville"

14/1 1999
11/5 2013


Finaste Ville finns inte mer. Han var lite vinglig på promenaden i torsdags och han var väldigt trött på fredagen. På natten till lördag vaknade jag av att Salsa och Snoddas slogs och då var Snoddas uppe och morrade på Ville som var ute och stapplade omkring. Sedan var han jättevinglig och bara ramlade rätt var det var. Jag bar honom ner för trappen och sedan åt han dåligt också, stängde in honom i lilla hallen då vi gick i ladugården. Jobbigt för jag förstod redan då att jag måste ringa veterinären. Det gjorde jag direkt när vi kom in och jag hade sån tur att jouren svarade direkt och vi fick komma på en gång. Bölade hela vägen upp då jag körde,  jag såg nämligen Ville i backspegeln med ena örat rakt upp som vanligt och vallade bilar. Lilla vän han älskade verkligen att åka bil och när han satt där var han inge vinglig heller ju. Jag sa att han blir så förnärmad när jag bär honom och han älskade bilen. Då sa veterinären att vi ju kunde ge honom den första insomningsprutan där i bilen. Det var så skönt att han fick somna där han älskade att sitta och kika. 

Även om det var väntat och han var gammal så hade han en väldigt speciell plats i mitt hjärta. Ville var hunden som fick mig att sluta med hästar och helt snöa in mig på hund. Han lärde mig allt. Han var lydnadschampion och uppflyttad till lägre spår. Vi gjorde vallprov på nöt eftersom han aldrig tyckte det där med får var på allvar. Vi kvalade SM i agility i flera år och han låg faktiskt 4 efter första dagen den gången då det gick på Öland. Ville fick epelepsi på äldre dagar men hade inget anfall efter det att han började äta medicin. Han hade pålagringar i tårna fram och artros i knät bak. Men med smärtstillande har han haft ett otroligt gott vardagsliv och så sent som i torsdags hängde han med på promenaden. Han var mitt ständiga sällskap som alltid var med mig om jag krattade eller tex stängde. Så sent som för två år sedan vallade han in  kvigorna. Kommer att märkas att han inte finns där mer, ständigt i vägen.









1 kommentar: