lördag 27 juli 2013

Pust

Den sista veckan har jag verkligen gjort nytta om jag får säga det själv. Mockade ur ladan där fåren gått in i vinter det blev tre skopor kompakt halmbädd. Fick dela upp arbetet på tre dagar för att inte gå bet. Har även städat i avbytar-rummet och toan i ladugården. Tvingade bonden att gå igenom post sen förra året. Fint blev det men samma där jag fick dela upp jobbet på två dagar för så skitigt var det. Jag har nog aldrig sett så mycket flugskit förr. Har dessutom rensat och torkat ur kylskåpet samt frostat av frysen. Såna saker man aldrig hinner med men är ganska skönt att ha gjort. Vi släppte ut småkvigorna som ska gå i fårhagen häromdagen och igår plockade jag bort innerfållan så de kan gå på hela. Annars har vi ganska stökigt med alla igelkottar, vi har sett två ungar samtidigt så minst två små har vi också. Uno växer så det knakar och han har lärt sig en del trick. Ska försöka filma honom lite nåt tag. Jonas syrra och pojkvän var och hälsade på en dag och de gick in i kalvstallet. Då låg det en kalv död i amman, den hade lyckats fastna med huvet under och brutit nacken. Så jädra onödigt liksom, vi hade stora problem att få ut den därifrån då den svällde snabbt och blev stel. Typiskt att det händer när dom ska titta på kalvarna också, det är aldrig någon som fastnat sådär och ändå har vi väl haft kalvstallet i åtminstone 15 år om inte mer. Onödigt var det i alla fall men svårt att undvika för man vill ju inte behöva vara där och passa jämt liksom.

Mycket kantareller!

Kvigutsläpp!

Uno bekantar sig med kossorna

Nystädat!

Nymockat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar