fredag 26 december 2014

Juldag

På juldagen var det skitkallt uppåt -20. Började dagen i ladugården, fast vi sov över. Ingen av oss hade hört nån klocka, snacka om slut. Allt blir så jobbigt när det är kallt, bara fylla spånkärrorna så håller man på att frysa ihjäl. Man är ju inte supervan med kyla direkt, hundarna hoppade på tre ben och ville in på en gång. Fick göra det som Olle alltid tjatade om och leta fram snoddas räcke. Snoddas vill ha täcke, brukade han säga. Vi var bara hemma på dagen skönt att slippa åka bort, tycker jag. Jag tycker allt lite synd om hundarna en sån dag som julafton när ingen är hemma på nästan hela dan. Det här med att bara ta det lugnt och varva ner spricker lite på en gård där man ändå ska göra sitt jobb liksom. Jag tycker det bara blir stress när man ska bort. Var tvungen att låta Stefan komma med traktorn och lyfta balen hos fåren. Den hade tjälat ihop till en stor boll. Jag kom inte in i den, fåren har ju en foderhäck för nöt så de når inte när den står mitt i. Efter lunch så tog vi en tur till skogen  efter en stund hade alla vant sig vid den kalla snön. Snoddas sprang hela tiden var nog för att hålla sig varm. Alla hundarna var ganska nöjda sedan. I ladugården krånglade det en massa i kylan. Vi tog in två stycken utifrån och fixade vattnet, satte upp en sån elbalja för nu fryser det ju direkt annars. Kalven med feber är mycket piggare nu, tur vi behandlade den. Mjölkningen gick bra och alla kalvar åt men sedan frös det i utgödslingen. Jag rusade in och skulle duscha innan trycket föll. Ja, då var det en kviga som rymt så jag gav hundarna mat först utfall jag skulle vara tvungen att gå ut igen. Ja, sedan när jag väl kom i duschen så var det dåligt tryck. Det är så drygt med mitt tjocka hår och skölja ur schampot när vattnet knappt rinner. På kvällen var vi till gittan för att träffa gävlarna, det var ost och kex. Helt perfekt för hungrig var man då inte. Sedan var det ju paketspel som vanligt, det är fascinerande och se hur tävlingsdjävulen flyger i folk. Jag tror vi gick plus i alla fall även i år, om man räknar ihop familjens sammanlagda. 

Kallt men Snoddas har fått sitt täcke!

Selfie eller nåt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar