onsdag 21 oktober 2015

Vem fan är Hitler?

Idag fick jag mig värsta pedagogiska kicken. Det började redan på morgonrundan i skogen. Den bästa idéen på länge kom till mig. Bara sådär! Konceptet var liksom klart och jag mötte gubben i dörren när jag skulle åka. Mumlade nåt om att jag kommit på en tokbra grej och måste skynda mig till jobbet och skriva ner det. När jag parkerat bilen, går över skolgården så springer det en tjej i klassen jag ska ha snart emot mig. De har ju rast men mitt i leken så ropar hon "jag kom i håg att ta med mig saxofonen". Bakgrunden till saxofonen är att vi förra veckan bestämde att de som spelar instrument genom Kulturskolan skulle ta med sitt och berätta lite om det. Mest är jag imponerad av att de faktiskt kom ihåg det utan påminnelse. Detta med instrumenten kom till efter ett förslag från en kille i gruppen.  Det ringer in och jag kommer i korridoren så ropar en kille "karin, skynda" ungefär som att man inte tänker missa en sekund av  lektionen. Sedan börjar vi alltid med en klappramsa och jag ville klappa till något de lyssnar på hemma. Jag: Säg något ni lyssnar på? Eleverna: saxofonfuckingkåt och vem fan är hitler. Okey säger jag! Är ju verkligen av den åsikten att det är bättre att lyfta och analysera tex texter i skolan. Lyssnar gör dom ju ändå. Så vi körde klapptrall till de där låtarna. Vi pratade lite om vad de sjöng. Jag: kan man fråga vem Hitler är? En elev: nej man måste fråga vem han var för han är död. Jag: vem var han då? Eftersom de inte hade riktig koll på Hitler så blev vi ju tvungna att reda ut både det, andra världskriget, pojken i randig pyjamas och FN: s bildande. Så även om vi skulle ha musik så blir det nåt helt annat. Det gäller liksom bara att hänga på ibland. Sedan var det dags för våra saxofonister. Jag kunde luta mig tillbaks och jag och de andra fick en föreläsning i allt från saxofonens delar till tonernas namn. Så himla härliga ungar alltså. Vi hann även med att diskutera priset på olika grejer. De berättade nämligen att de fick hyra sina instrument och att de annars kostade ca 5000. Fast det var ju ändå billigare än både hästsport och hockey. På slutet repeterade vi puls och rytm och jag presenterade min fantastiska ide' från morgonpromenaden. Det handlar om familjen takt men det tänker jag inte berätta mer om nu. Bara att det blev en hit! Ibland har man ingen aning om var man ska hamna. Även om man planerar en massa så bär det iväg i en helt annan riktning ibland. Och man kan ju inte bara säga : nej Hitler har vi inte tid att prata om idag det ska ni få läsa om i sexan. Det är oftast såna här dagar det blir som bäst! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar