måndag 21 mars 2016

Hallå arbetsplatsombud!!

Idag har jag gjort en av de värsta sysslorna här på gården. Det är ett sånt jobb som livstidsfångar kunde få göra tycker jag. Det handlar om att flytta säd. I detta fall korn men ibland är det havre också. Att tömma säd, det betyder att jag måste stå i en skopa och öppna ett rör. För att få upp luckan behöver jag oftast stå mitt under. Sedan rinner säden som även är full av fågelskit och elände ner i skopan (i bästa fall). Ibland tar det vägen genom min overall (i värsta fall). Sedan kör vi upp på skullen och tömmer skopan i en skruv som tar säden upp till en annan binge. Det kliar så inåt helsike och det kommer damm ur näsan och ögonen flera dagar efter. Jag har munskydd men glasögonen som gubben tyckte jag skulle ha hade helt trasig resår. Nu är det dock gjort och nu slipper jag det på ett tag. Jag skulle bli förvånad om jag får upp ögonen utan bekymmer i morgon bitti. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar