måndag 6 oktober 2014

Städat

Hela helgen har jag hållit på och plockat det bara blev så när jag började. Eftersom vi köpt ny frys så passade jag på att frosta av den andra. Jag har ju varit ute i ladugården på mornarna också. Vi fick en liten sötnos, husse var sur för hon hade egentligen tid den18:e. Det var väl typ 5 före henne egentligen. Jag var och byggde fålla på lördagen för att förbereda inför kvigflytten över 83:an. Det ljusnade vid 7 på söndags morgonen så då tog vi över dom. Det gick bra! Men det är alltid lite oroligt för de få bilar som kommer slår ju knappt av på farten trots att vi har varningsblinkers på bilen. I alla fall så tycker dom (kvigorna) att det är skitkul att gå här vid huset där det är så mycket som händer. 

Egentligen skulle vi ha tagit in dom i dag men det hinns liksom inte med allt. Bonden bara stressar runt så vi får försöka prioritera. Man får ta det mest akuta och skjuta annat framåt. Jag känner mig ganska orolig för att han ska orka. Vi har liksom ingen backup, skulle han skada sig eller bli sjuk så vet jag inte vem jag skulle ringa. Konstigt nog så har jag blivit väldigt nojig. Allra helst när han inte hör av sig och är borta länge. Jag hinner alltid fantisera de värsta sakerna innan jag får tag på honom. Idag fick han hjälp med att laga utgödslingen i alla fall. Sen kom Sara en stund och vi gjorde ett ryck och flyttade tre kalvar till kalvstallet och startade upp amman. Vi kunde även mocka ur deras boxar vilket behövs om det kommer flera.

På eftermiddagen for jag till Bollnäs och handlade till Hundhallen. Hade utvecklingssamtal med Jonas också. Uno var med till Hallen med grejerna sen på kvällen och fick träna lite. Gulle! Tur man har en Uno såna här dagar. För idag har det varit en ovanligt jobbig måndag trots att det brukar gå lättare när man är sysselsatt. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar