torsdag 23 oktober 2014

Ungar

Jag gillar ungar, eller man kanske ska kalla dom barn. Eller varför inte elever för det är dom ju också. Nu kallar jag dom för ungar... Igår hade jag ett samtal med en unge, jobbigt för mig efteråt då det slog mig vad lika de var. Eller hur lika vi var. För jag kunde så väl känna igen mig i allt ungen sa. En mycket yngre Karin eller varför inte en ung Olle. Igår fick jag även ett beställningsjobb klart då två ungar målade klart mitt ställ till sopskaften. Det blev ett höghus på natten, så fint!  Idag har jag haft väldigt givande samtal om barns rättigheter då vi uppmärksammade FN dagen en dag för tidigt. Jag gjorde rappar hela dan, väldigt roligt var det! 5 grupper med ca 10 barn i varje grupp. Det blev två verser per grupp så det blev en ganska lång rapp. Kanske de större ungarna ska få göra nåt mer typ en video av det där. Då får vi in lite digitala verktyg också. Eftermiddagen spenderade jag på fritids med bland annat ett glatt gäng som bakade i högklackat. Varför de hade skorna på sig förtäljer inte historien men ungar har svar på allt om man frågar. De är väldigt ärliga och spontana. Sedan gick jag upp en våning för att träffa små-ungarna. Oftast jobbar jag med f-klass och upp till 6:an men sista stunden på eftermiddagen så slår vi alltid ihop. Småungarna blir alltid glada när man kommer och man känner sig väldigt uppskattad. De älskar om man plockar fram gitarren eller ukulelen. Jag tror alla småungar gillar musik, de sjunger och dansar utan hämningar. Det är bara lite senare en del hämningar kryper sig på. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar