onsdag 18 november 2015

Sett att du har sett

Ibland blir jag fascinerad och väldigt inspirerad också på sätt och vis av de barn jag har omkring mig. Detta är vad som hände: några i 3-4:an mest killar hade fått i uppdrag att fixa en spellista till maskeraddiskot. Jag får höra hur de sjunger med högt till en lite lugnare låt. Eftersom det brukar vara lite svårt att få just de där killarna att sjunga på musiken så blev jag intresserad. 
Jag: det där passar väl inte inte att dansa till, vad är det för något. 
Pojke 1: det där är världens sorgligaste låt.
Jag: hur menar du? Vad handlar den om då?
Pojke 2: jo, alltså om att han har skickat ett meddelande och att han har sett att hon har sett och ändå inte svarar. 
Sedan sjunger de högt ett tag till. Vi har vårt party och jag är ledig i fyra dagar. Men den där låten ger mig ingen ro, vad är det som triggar igång dom på den? Just att de beskriver den som världens sorgligaste. Jag måste ju kolla upp dessa snubbar. Det visar sig att det är en satir/ komedi grupp som gjort sig rejält kända genom sina youtube klipp. I just want to be cool heter dom. När jag hittar filmen på just den låten så står ju allt klart. För de har verkligen på alla tänkbara sätt försökt att dramatisera upp det hela. Han sitter vid pianot och tårarna verkligen sprutar. Filmen är naturligtvis gjord med mycket humor som jag som vuxen förstår. Det är då jag kommer på vilka otroligt stora skillnader det finns i våra referenser. Jag måste komma ihåg det oftare för många gånger babblar man nog på utifrån sina vuxna värderingar. För de här killarna är det verkligen nåt de kan sätta sig in i och referera till. "För att jag har sett att du har sett" Det gäller i varje fall att plocka upp varje litet intresse för sång. Låten är nu plankad med ett litet melodispel på piano till. Hoppas på samma engagemang när vi ska sjunga den på musiken sen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar