måndag 29 september 2014

Tack Arla!

För att ni sänker mjölkpriset igen  Vi har 50 mjölkkor och den förra sänkningen gjorde att vi tappade 200 tusen om år. Allt annat har ökat tex foderpriset och disel. Alla andra som jobbar runt mjölken har avtalsenlig lön. Vi har en gubbe som jobbar jämt, 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan utan semester. Han plockar ut en lön motsvarande min 60 % utanför jordbruket. Jag plockar ut lön motsvarande 5 timmars jobb i veckan men gjorde under hela förra vintern i genomsnitt 25 timmar. Det är det som skulle vara min fritid och ändå är vi lyckligt lottade som faktiskt har kunnat plocka ut lön. Det har inte alla! Det är nu över två år sedan vi sist var bort tillsammans, det var familjehemsutbildning och vi var borta drygt ett dygn. Det enda vi ångrar nu är väl att vi inte bestämde att sluta i fjol. Jag har älskat livet på landet och djuren men det finns ju gränser för hur mycket vi ska offra för att alla andra ska ha öppna landskap och svenskproducerat på bordet. Så då har jag gnällt lite. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar