fredag 20 oktober 2017

Ett mycket märkligt möte

När jag i måndags skulle skynda mig iväg och hinna på Apoteket innan det stängde så stod det en karl ute på gården. Han presenterade sig och talade om att han var landskaps-arkeolog. Sedan så frågade han om jag hade hört talas om det här om att jag möjligtvis bor på en gammal avrättningsplats. Jo, sa jag det har jag hört talas om och att jag även läst det i en bok jag har. Sedan berättar han att han i samarbete med fängelsemuseet i Gävle håller på och kollar upp sådana här platser. Han berättar att de bland annat lyckats fastställa att sex kvinnor bränts på bål i Edsbyn. Dessa platser nämns inte så ofta eftersom folk inte gärna ville prata om sådant. Men han menar också att historier som berättats i generationer inte bara ska avslås, ofta ligger det någon sanning i det. Så frågar han mig var jag tror att den ska ha legat i så fall. Tänk arenaplats, alltså tex en svacka eller höjd. Jag tar med honom upp till fåren, mina får går nämligen på en liten höjd. Runt omkring sluttar det ner mot en å som rinner från en numera ganska uttorkad tjärn. Om man tänker bort 83:an så sluttar det åt tre väderstreck liksom. Den här mycket märkliga mannen liksom står och tar in miljön, tittar åt alla håll och säger sedan. "Det här kan absolut vara platsen, tänk dig dåtidens festival. Lite platt där (pekar) för att parkera hästar. På plats skulle ju kanske 1000 människor i avskräckande syfte bevittna avrättningen. Folk måste ju se bra så själva galgen låg väl där på höjden i så fall, vissa kunde resa flera mil för att vara på plats" Ja vad ska man säga? Jag missade i alla fall Apoteket och fåren skrämde vi. 😂

Sedan fastnade jag i boken igen, det är 250 sidor med samlade berättelser härifrån. Finns bland annat en annan version av Hårgasägnen där också. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar