fredag 5 juni 2015

5 juni

Egentligen borde det ju ha varit Olles födelsedag idag.  Vi har firat den i 21 år och jag minns tydligt den där morgonen för 23 år sedan när han föddes. Med narkosläkare som sov jour i rummet bredvid under natten. Bara utfall liksom, dom hade planerat för snitt på morgonen men det blev inte så. Vid halv åtta kom han med stjärten före och fastnade med armarna halvvägs varpå barnmorskan drog i en arm så han bröt sitt nyckelben. De rusade iväg med honom och han var smått blå. Jag tror att det var redan då han fick sina dåliga erfarenheter till livet.
Dagen som borde varit Olles födelsedag började med att Uno väckte mig. Låg i sängen och var gosig. Efter det var salsa och jag till fåren och flyttade ner dom till tjärn. De har haft en bit av en åker som de aldrig betar på så då skulle korna få komna dit i stället. Fy vad fåren var sura, de gick verkligen inte frivilligt dit ner. Tur man har hund såna där gånger. Salsa surade också lite för hon fick sitta uppbunden och vänta när jag rev staketet. Kossorna blev i alla fall glada. En del kor kunde inte ens vänta till staketet var borta. Sen körde vi ut tre kvigor och sedan gick jag med hundarna. När jag kom hem så skulle jag klippa lite gräs i väntan på att grillen blev klar. Då kommer Stefan och hämtar mig. I fållan där vi släppt de där tre kvigorna så har en lyckats fastna i foten på en grind. Och sedan lyft hela fållan. Hur kan dom lyckas med allt? Dessutom var hon ganska hysterisk och gick bara framåt. Inte utan att man var lite skraj över att få lös henne, men vi var ju liksom tvungen att börja med det. När vi fick lös grinden hon satt i från de andra så drog hon iväg med en tre meter lång grind a' 50 kg. Dessutom var det ju två andra stackare där. Det slutade med att vi fick ta tigersågen och såga loss henne. Inte helt riskfritt det heller. På eftermiddagen kom Sara och bonzo och tränade lite. Vi måste ju träna lite om han ska med på SM. Han är en riktigt rund terrier nu för tiden, fast det var ganska bra för då hinner Sara med. Sedan var jag och stängde en åker mellan vägarna. Bara en kvar där nu och en hästfålla vid gittan. Idag var det faktiskt riktigt skönt för första gången och pang så slog syrenerna på gården ut. På kvällen åkte vi alla till kyrkogården.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar